Fakturering som företagspresentation

09/09/2011 | 0 Comments

Något som många företag inte tänker på är att fakturering faktiskt kan användas som en typ av företagspresentation. Det finns ju ett klassiskt talesätt, because first impressions last, och just fakturan är ofta en av de första kontakterna som en kund har med ett företag, särskilt om företaget bedriver internethandel. Visst, först kommer ju kunden in på företagets hemsida och utför en beställning, men nästa kontakt kommer oftast i samband med leveransen och faktureringen.

En faktura som ser oproffsig eller hafsig ut lämnar ett lika oseriöst intryck som en hemsida vars design ser ut att vara från 1997. Fakturans utseende är särskilt viktigt om den inte levereras tillsammans med varorna, t.ex. om beställningen rör en tjänst. En kund som får en oöverskådlig faktura vet för det första inte vad fakturan gäller – i värsta fall får han eller hon för sig att det rör sig om en bluffaktura. Även om kunden har ett hum om vad just denna faktura avser måste kunden slösa tid på att kolla upp vad det är för varor eller tjänster, när och hur de beställts och vem det är som ska få betalt. Särskilt viktigt är det om beställaren är ett företag, där kanske inte alltid den som utfört beställningen är samma person som ska administrera fakturan.

Professionell fakturering

För att göra ett bra intryck med din faktura bör den vara lättöverskådlig och se bra ut. Exakt hur är upp till dig, men du bör inkludera företagets logotyp någonstans i sidhuvudet – t.ex. i det övre vänstra hörnet. Det gör att mottagaren direkt ser vilket företag det handlar om. Beställarens adressuppgifter och momsregistreringsnummer bör framgå direkt, t.ex. under logotypen.

Ordet faktura och andra nödvändiga saker – t.ex. fakturadatum, förfallodatum, fakturanummer – bör också framgå direkt i början av fakturan. Specifikationen måste också vara lättöverskådlig, se till att det inte råder några som helst tveksamheter om vad fakturan avser. Undvik gärna generella beskrivningar. Skriv t.ex. inte ”SEO-optimering” eller ”Marknadsföring”, skriv om denna post tydligare: ”SEO-optimering för www.hemsida.se” eller ”Marknadsföringskampanj för www.hemsida.se”.

Om du inte använder dig av OCR-nummer eller är ansluten till E-fakturasystemet, se till att betalningsinformationen framgår klart och tydligt, så att den som ska betala fakturan inte behöver leta. Detta må verka som självklara småsaker, men att tänka efter före är viktigt – även när det gäller fakturering!

Tillagd under: Ekonomi

Skriv en kommentar